گزارش|

جام ملت‌های آسیا| نگاهی به تقابل‌های ایران و ژاپن؛ برابرترین نبرد قاره‌کهن بین یوز‌ها و سامورایی‌ها

0:10 - 14 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۹۱۶
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
جام ملت‌های آسیا| نگاهی به تقابل‌های ایران و ژاپن؛ برابرترین نبرد قاره‌کهن بین یوز‌ها و سامورایی‌ها
تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در ۱۸ مسابقه رو در رو عملکردی کاملاً برابر داشته‌اند.

خبرگزاری میزان - تیم ملی فوتبال ایران امروز (شنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲) در ورزشگاه اجوکیشن سیتی به مصاف رقیب سنتی و همتای قدرتمند خود ژاپن خواهد رفت. این دیدار یکی از مهم‌ترین بازی‌های تیم ملی فوتبال در یک دهه اخیر است و پیروزی یا شکست در آن اثرات مثبت و منفی زیادی بر آینده‌ی فوتبال ایران خواهد گذاشت.

امیر قلعه‌نویی در یکی از سرنوشت‌سازتزین بازی‌های تاریخ مربیگری خودش، اگر می‌خواهد خط بطلانی بر ناکامی‌های گذشته‌اش در رده ملی بکشد، «باید» ژاپن را شکست دهد تا رویای قهرمانی تیم ملی در آسیا به واقعیت تبدیل شود و خود او هم پس از سال‌ها ناکامی و عدم کسب جام، توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد.

تیم ملی ایران و تیم ملی ژاپن در مجموع ۱۸ بار با هم دیدار داشته‌اند که ۶ پیروزی برای ایران، ۶ پیروزی برای ژاپن و ۶ تساوی حاصل کار بوده است. در این مطلب نگاهی گذرا به چند دیدار اخیر این دو غول فوتبال آسیا خواهیم داشت:

انتخابی جام جهانی ۹۸؛ پرواز اجباری به ملبورن

تیم‌های ملی ایران و ژاپن در انتخابی جام جهانی ۹۸ فرانسه، پس از دوم شدن در گروه‌های خود در یک تک بازی به مصاف هم رفتند تا سومین سهمیه آسیا پس از عربستان و کره مشخص شود. سامورایی‌ها در این دیدار با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شدند و مستقیم به جام جهانی رفتند. گل به خودی عجیب و تاریخی علی‌اکبر استاد اسدی به دروازه احمدرضا عابدزاده (که البته مردود اعلام شد!) در این بازی رقم خورد.

شاگردان والدر ویه‌را برای رسیدن به جام جهانی باید در ۲ بازی با استرالیا رو در رو می‌شدند که در پایان قضایای ملبورن و آن صعود سخت و البته تاریخی اتفاق افتاد.

جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴؛ تساوی محتاطانه در مرحله گروهی

تیم ملی ایران در دور گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ چین، همراه با ژاپن در یک گروه قرار داشت که این بازی با نتیجه صفر - صفر به پایان رسید. ژاپنی‌ها در پایان این تورنمنت قهرمان آسیا شدند و ایران به مقام سوم رسید.

هت‌تریک کریمی مقابل کُره‌جنوبی، سیلی رحمان رضایی به بداوی و «چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی!» همگی در این دوره از جام ملت‌ها اتفاق افتاد.

انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶؛ درخشش هلی‌کوپتر

ایران و ژاپن در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ در دو دیدار رفت و برگشت با هم رقابت کردند. دیدار رفت ۵ فروردین ۸۴ در ورزشگاه آزادی برگزار شد که با درخشش وحید هاشمیان و بریس او همراه بود تا ایران ۲ بر یک فاتح میدان باشد. بازی برگشت ۲۶ مرداد ۸۴ با همین نتیجه به سود ژاپن به پایان رسید.

تقابل در دیداری دوستانه پس از ۱۰ سال

ایران و ژاپن پس از ۱۰ سال و در تاریخ ۲۱ مهر ۹۴ این بار در دیداری دوستانه مقابل هم قرار گرفتند که به تساوی یک بر یک رضایت دادند.

 

جام ملت‌های آسیا| نگاهی به تقابل‌های ایران و ژاپن؛ برابرترین نبرد قاره‌کهن بین یوز‌ها و سامورایی‌ها

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹؛ افتضاح کی‌روش

نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات میزبان رقابت دو قدرت فوتبال آسیا بود که این مسابقه با شکست سنگین ۳ بر صفر ایران و فرار کارلوس کی‌روش از تیم ملی همراه بود! اشتباهات بچه‌گانه بازیکنان و عدم توانایی سرمربی برای بازیابی روحیه تیم و اجرای تاکتیک‌های جدید، باعث شد بدترین شکست تاریخ ایران مقابل ژاپن رقم بخورد.

تیم ملی ایران تاکنون ۴ بار در جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن رفته که در هیچ کدام از این دیدار‌ها پیروز نبوده و حتی یک گل هم وارد دروازه این حریف قدرتمند نکرده است. با این حال امید می‌رود شاگردان قلعه‌نویی با این طلسم‌شکنی، راه قهرمانی خود را تا حد زیادی هموار کنند.

جزئیات بازی:

ایران - ژاپن | یک چهارم پایانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ | شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ساعت ۱۵ | ورزشگاه اجوکیشن سیتی

داور: ما نینگ (چین)

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *